Betydelsen av skolsegregering är överskattad
I en nyligen genomförd studie har vi, Maria Brandén, Gunn Elisabeth Birkelund och Ryszard Szulkin, undersökt frågan om grundskolans etniska sammansättning i sig påverkar hur det går för elever i skolan. Våra resultat visar att effekten av etnisk skolsegregering är betydligt överskattad i den politiska debatten och i media, skriver Ryszard Szulkin och Maria Brandén i ett blogginlägg.
Senast uppdaterad:
11 maj 2017
Sidansvarig: Sociologiska institutionen
Forskningsnyheter
- Nya publikationer från Sociologiska institutionen
- Så skulle Sveriges befolkningsutveckling varit utan kriget i Syrien
- Äldre i Stockholm som bor med en person i arbetsför ålder har högre risk att dö i covid-19
- Risken att dö i covid-19 i Sverige större för män, ogifta och födda i låg- och medelinkomstländer
- Ojämlikhet i livslängd mellan regioner i Finland och Sverige kvarstår – trots ökad livslängd överlag